vrijdag 4 april 2014

De superfoodjungle vs de 'eet-je-rot-dag'

Er is op het moment een ontzettende 'health-hype' gaande. Iedereen lijkt wel in de ban van superfoods, clean eten, en ga zo maar door. Nu moet ik zeggen dat ik hier ook wel een beetje aan mee doe. 

Een paar jaar geleden was ik via het girlscene forum ook bezig met gezonder leven, toen had nog niemand van superfoods gehoord. Ik denk dat ik inmiddels mijn eetgewoonten behoorlijk heb verprutst. Het begon met 'gewoon' gezonder leven, niet meer snoepen en meer bewegen, prima.
Maar later begon ik allemaal verschillende health blogs te lezen. Ze prefereerden allemaal andere methodes, maar overal kwam ik chia seeds, goji berries, wheatgrass en andere interessante, voor mij onbekende, ingrediënten tegen. Als ik hier zo op terugkijk kan ik dit het beste als volgt omschrijven: 'ik belandde in de superfoodjungle'. Exotische, nog onbekende dingen, ik vond het leuk spannend en een beetje eng tegelijk. Omdat ik dit natuurlijk compleet op eigen houtje uitzocht, was er in onze keuken nauwelijks superfood te vinden. Toch vond ik ook wel gezonde recepten die ik makkelijk kon maken. Banaan-ei pannenkoekjes waren favoriet, die eet ik nog steeds wel eens, omdat het zo lekker is. Maar goed, als ik dus echt clean wilde eten kostte me dit veel tijd en moeite. 
Toen ik over bodieboost hoorde leek dit dé oplossing, een 'dieet' waarbij je gewoon normaal gaat eten. Dit leek mij de beste manier om mijn absurde eetgewoonten weer normaal te krijgen.  Omdat ik nog bij mijn ouders woon kan ik niet elke dag bepalen wat ik eet, daarom werd ik al snel wat soepeler met mijn bodieboost. 
Op een gegeven moment was ik zo soepel, dat ik  totaal niet meer gezond at. Een hele tijd heb ik gedacht dat ik het zelf maar weer moest doen, dat zo'n boek toch niets voor mij was.  En dat resulteerde in het volgende: ik kan een hele dag hartstikke gezond eten, maar de andere dag had ik dan weer een 'eet-je-rot-dag'. Kortom de balans is totaal weg. Waar ik de ene dag heel gezond eet, eet ik de andere dag alles wat los en vast zit. 
Ik heb al een paar keer geprobeerd weer te beginnen met bodieboost, maar het lukte me tot op heden niet. Daarom heb ik besloten vanaf nu weer met bodieboost te beginen en wekelijks een update te schrijven. Hopelijk kan ik dan eindelijk gezond eten zonder dat ik obsessief word. 

Zijn jullie bezig (geweest) met gezond eten? En hoe voelden jullie je hier bij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten