woensdag 2 april 2014

Een tussenjaar

Zoals ik in mijn eerste blogpost al vertelde, heb ik op dit moment een tussenjaar. Ik doe altijd alsof dit me is overkomen, ik werd immers uitgeloot voor mijn studie. Maar eigenlijk wilde ik dit al veel langer, in de vierde klas begon het. Naar Australië als au pair, dat was het plan. Later bleek dat dit niet erg realistisch was. Omdat ik nog zo jong was, zou het voor mij moeilijk worden om aan een gezin te komen. Om het nog maar niet over een rijbewijs te hebben.
Gelukkig kwam ik erachter dat je veel meer leuke dingen kan doen in je tussenjaar. Afgelopen zomer, na mijn eindexamens kon ik werk gaan maken van mijn plannen. Ik begon met een cursus Spaans, zocht een (bijna) full-time baantje, ging op zoek naar een nieuwe studie en het leukste ik begon met reisplannen maken. Als ik nu terug kijk, heb ik niet alles even goed aangepakt. Lees verder voor mijn aanpak en de do's en don'ts voor je tussenjaar.

In september begon ik met een cursus Spaans, rijlessen en ging ik naar een studiekeuzecoach. Hierdoor wist ik in december precies welke studie ik wilde gaan doen. Voor de geïnteresseerden het wordt International Business in Groningen. Ook mijn rijexamen is aangevraagd en met mijn Spaans gaat het redelijk.
Het enige wat een beetje achterbleef waren de reisplannen. Voor mijn nieuwe studie leek het mij verstandig om voor mijn decentrale selectie een reis te maken. In dat geval moest ik al voor 15 april terug in Nederland zijn. Dit leek mij lastig, en ik wilde elke week wat anders doen.
Op een gegeven moment bedacht ik me dat ik niet meer voor die decentrale selectie moest gaan reizen. Ik wilde dit zelf al zo lang. Vervolgens ging ik naar verschillende informatiedagen en mailde ik met tig organisaties. Uiteindelijk hakte ik de knoop door, ik ga eind april naar Peru! Ik ga daar 2 weken Spaans leren, 4 weken vrijwilligerswerk doen en dan heb ik nog 2 weken om rond te reizen. Ik ben zó excited, woah!

Hieronder zal ik een paar tips geven om je tussenjaar zo leuk mogelijk te maken.
Do's

  1. Plan! Bedenk (ruim) van te voren wat je wilt doen, wanneer, waar, enz. Ik had er naar 14 jaar school ook niet zoveel zin in, maar plannen is toch best handig.
  2. Maak een visionboard. Zo maak je het plannen wat minder saai en heb je toch een goed overzicht van wat je wilt. 
  3. Doe wat je zelf wilt, en doe dat ook echt. Doen wat jezelf wilt is niet zo moeilijk. Het ook echt uitvoeren is vaak lastiger. Ik wilde bijvoorbeeld ook heel graag bloggen (wat ik nu doe, yes!), leren piano spelen en zingen. Dat laatste zou ik ook gewoon moeten doen!
  4. Begin met een dayzero-project. Of een ander bucket-list-achtig iets. Nu heb je een jaar de tijd om al die leuke dingen te doen. En als ik me nu zit te vervelen op mijn vrije dag, ga ik iets van mijn dayzero-project uitvoeren. Ik haal een doel, en verveel me niet meer, win-win!
  5. Te veel naar anderen luisteren. Mijn tussenjaar-plan werd door velen bestempeld als onverstandig. Ik zou immers mijn stufi mislopen. Maar gelukkig werd de afschaffing van de basisbeurs een jaar uitgesteld. Als ik naar iedereen om me heen had geluisterd, was ik waarschijnlijk met een studie begonnen die ik helemaal niet leuk vond. Dus doe gewoon lekker wat je zelf wilt. 

Don'ts
  1. Niks doen. Het klinkt na 14 jaar, of nog langer, school misschien heel verleidelijk. Niks doen, een beetje in bed liggen, series kijken en thee drinken. Maar na een weekje, oké maandje, verveelt dit echt, en begon ik me slecht te voelen. 
  2. Halve plannen maken.(in je hoofd) Ik ben hier heel erg goed in. Als ik iets bedenk, werk ik dit in mijn hoofd tot in alle details uit. 'Zo denk ik er tenminste goed over na en weet ik écht wat ik wil', denk ik dan. Dat is dus niet waar, ik word er knettergek van. Als er een gaaf reisidee door mijn hoofd spookt, kan ik al nergens ander meer aan denken. Stel je nu eens voor dat er vijf reisplannen tegelijk door je hoofd spoken, die je nu allemaal niet gaat uitvoeren…
  3. Je vrienden vergeten. Logisch! Helaas woon ik dorp waar weinig vrienden van mij wonen. Eerder zag ik ze elke dag op school, nu alleen nog maar als we wat afspreken en op feestjes. Dan zijn er ook nog vrienden verhuisd, omdat ze op kamers zijn gaan wonen. Gelukkig komen die in het weekend vaak naar huis, en ben ik dan ook vrij. Als ik ze dan weer zie, is het wel weer extra gezellig!

Ben jij van plan een tussenjaar te nemen na je (middelbare) school, waarom?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten